دکتر مینا نونهالی دکتر مینا نونهالی .

دکتر مینا نونهالی

آیا آزمایش تری گلیسیرید خطری دارد؟ (5)

این شرایط به بهبود سوء هاضمه، گاز و نفخ معده کمک می کند. یک ساعت پیش از وعده غذایی، یک کپسول زغال فعال را به همراه یک لیوان آب مصرف کنید. پس از پایان وعده غذایی، یک لیوان آب دیگر بنوشید. گزینه دیگر، ترکیب نصف قاشق چایخوری پودر زغال فعال در یک لیوان آب و مصرف آن پیش از وعده غذایی است. موز یک ماده غذایی ملایم است که می توانید هر زمان با ناراحتی معده یا دیگر مشکلات معده مواجه هستید، آن را مصرف کنید. موز دیواره های روده را تسکین می دهد و میزان تحریک ناشی از اسید معده را به حداقل می رساند. همچنین، سطوح بالای پتاسیم موجود در موز به عنوان یک ضد اسید طبیعی عمل کرده و از این رو pH معده را خنثی می کند. پیش یا پس از وعده های غذایی می توانید موز مصرف کنید. شما می توانید دو تا سه عدد موز در روز مصرف کنید. برای کسب بهترین نتیجه، پیش از خوردن موز مقداری پودر دارچین روی آن بپاشید. جدا از موز، مصرف سیب یا پاپایای رسیده نیز می تواند مفید باشد. مصرف ماست روش درمان خانگی موثر دیگری است که می توانید برای تسکین ناراحتی معده مد نظر قرار دهید. گوارش ماست آسان است و به معده فشار وارد نمی کند. افزون بر این، مصرف ماست انرژی و مواد مغذی را در اختیار بدن قرار می دهد.

بهجای گوشت قرمز، از ماهیهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ (همچون ماهی ماکرل یا سالمون) استفاده کنید. از مصرف چربیهای ترانس یا مواد غذایی حاوی روغنها یا چربیهای هیدروژنه خودداری کنید. الکل سرشار از کالری و قند است و تأثیر بسیار چشمگیری بر سطح تری گلیسیرید دارد. اگر سطح تری گلیسرید بالایی دارید، از مصرف نوشیدنیهای الکلی خودداری کنید. گاهی اوقات تغییر در سبک زندگی نمیتواند تاثیر چندانی بر سطح تری گلیسیرید داشته باشد. در چنین شرایطی پزشک برای کنترل سطح آزمایش تری گلیسیرید داروهایی را تجویز میکند. مهارکنندههای HMG CoA ردوکتاز، مشتقات اسید فیبریک و اسید نیکوتینیک (نیاسین) داروهایی هستند که بر سطح تری گلیسیرید تأثیر میگذارند. به میزان زیادی در کاهش کلسترول LDL مؤثرند. کمی در افزایش کلسترول HDL مؤثرند. کمی در کاهش تری گلیسیرید مؤثرند. برخی از داروهای مشتق از اسید فیبریک همچون جم فیبروزیل (لوپید) و فنوفیبرات (تریکور)، در کاهش سطح تری گلیسیرید بیشترین اثر را دارند. این داروها در افزایش سطح HDL و کاهش سطح LDL اثر کمی دارند. وتینیک که با نامهای نیاسین، نیاسپان یا اسلو - نیاسین هم شناخته میشود، در افزایش HDL بیشترین اثر را دارد.

بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بایستی بخش اعظمی از محصولات غذایی شان اختصاص به غلات کامل، میوه ها و سبزیجات داشته باشد و آبمیوه های غیر طبیعی و ناسالم را از برنامه غذایی خود حذف نمایند. بایستی جایگزین مناسبی برای استفاده از شکرهای سفید و همچنین گوشت های چرب و روغن های مضر در برنامه غذایی خود پیدا نماید. آنها بایستی از مصرف محصولات فرآوری شده صنعتی در برنامه غذایی خود پرهیز نمایند و به منظور دستیابی به این تغذیه ی سالم خود شروع به آشپزی با سالم ترین مواد غذایی نمایند. بیسکویت های صنعتی، مواد غذایی آماده، نان های روغنی که جزء محصولات فرآوری شده محسوب می شوند بایستی از برنامه غذایی بیماران به منظور میزان قند خون در دیابت نوع 2 حذف گردد. پروتیئن ها ضروری ترین ماده غذایی است که در سبزیجات، ماهی ها، گوشت پرندگان و همچنین خمیر توفو موجود است. علاوه بر این غلات را بصورت بلغور و برنج کامل، خمیر و نان و همچنین بلغور نیز میتوان در برنامه غذایی به میزان مناسب استفاده نمود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۴۹:۴۶ توسط:دکتر مینا نونهالی موضوع: نظرات (0)