دکتر مینا نونهالی دکتر مینا نونهالی .

دکتر مینا نونهالی

عوارض واکسن کرونا چیست؟

اد باردار در صورت ابتلا به کرونا نسبت به افراد غیرباردار شدت بیشتری از این بیماری را تجربه می کنند. اگر باردار هستید، میتوانید با در نظر گرفتن برخی نکات واکسن COVID-19 را دریافت کنید. دریافت واکسن COVID-19 در دوران بارداری میتواند شما را از ابتلا به حالت شدید کرونا در بارداری محافظت کند. بر اساس نحوه کار این واکسن ها در بدن، کارشناسان معتقدند که خطرساز بودن واکسن کرونا برای افراد باردار بعید به نظر میرسد. آزمایشهای بالینی که ایمنی واکسنهای COVID-19 و میزان عملکرد آنها در افراد باردار را بررسی میکند، در دست انجام است. مطالعات روی حیواناتی که واکسن کرونا در بارداری یا قبل از بارداری دریافت کردهاند، هیچگونه نگرانی در مورد ایمنی در حیوانات باردار یا نوزادان آنها نشان نداده است. با این حال اطلاعات محدودی در مورد ایمنی واکسن COVID-19 برای افراد باردار در دسترس است. بنابراین اگر در مورد واکسیناسیون سوالی دارید، مشورت با پزشکتان حتما می تواند کمک کننده باشد. اگرچه خطر ابتلا به بیماری شدید، کم است، اما افراد باردار و مادرانی که تازه زایمان کردهاند در مقایسه با افراد غیرباردار در معرض خطر ابتلای شدید به COVID-19 قرار دارند. بیماری شدید شامل بیماری است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان، مراقبتهای ویژه، دستگاه تنفسی یا وسایل خاصی برای تنفس دارد و یا بیماری هایی که منجر به مرگ میشوند.

به طور خاص توتها به دلیل اثرات محافظتی که بر مغز دارند باید روزانه مصرف کنید. توت از پیری مغز جلوگیری میکند و باعث بهبود عملکرد آن میشوند. زغال اخته و انار نتایج امیدوار کنندهای را در مطالعات انسانی نشان دادهاند، که نشان میدهد این غذاهای غنی از مواد شیمیایی ممکن است به بهبود حافظه در بزرگسالان مسن کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف آجیل - به ویژه گردو - ممکن است برای عملکرد مغز مفید باشد. گردو سرشار از اسید چرب امگا 3 ضروری ALA (پیش ماده DHA و EPA) است و مطالعات نشان میدهد مصرف بیشتر گردو باعث افزایش کارایی حافظه میشود. به طور کلی مصرف بیشتر آجیل باعث عملکرد شناختی بهتر میشود. مصرف زیاد نمک باعث سفت شدن عروق و افزایش فشار خون، آسیب رساندن به عروق خونی ظریف در مغز، اختلال جریان خون در بافت مغز و افزایش احتمال ابتلا به اختلال شناختی می شود.

بهتر است، اولین مصرف دارو را شب پیش از خواب شروع کرد زیرا امکان سرگیجه در اولین نوبت مصرف وجود دارد. اکثرا توصیه شده این دارو صبح ها مصرف شود زیرا احتمال فراموش کردن آن کمتر است. در صورت تجویز بیش از یک قرص در روز، قرص ها را باید با فاصله مناسب و یک اندازه (هر ۱۲ ساعت یا هر ۸ ساعت) مصرف کرد. لوزارتان جزء داروهای پر مصرف قلبی در ایران است که یکی از علل استفاده ی زیاد آن تاثیر بسیار خوبی است که بر فشار خون دارد. مصرف این دارو به صورت منظم باعث تاثیرگذاری بهتر و بیشتر آن میگردد، پرستار سالمند در منزل برای مصرف این دارو زمان مشخصی را در روز تعیین میکند. همچنین مصرف این دارو می تواند احتمال بروز عوارضی همچون سرگیجه و از حال رفتن را تشدید کند، به همین دلیل، این سالمندان نیازمند مراقبت و توجه خاصی هستند. در ﻛﺸﻮر ﻣﺎ جمعیت ﮔﺮوه سالمندان ﺑﺴﺮﻋﺖ در ﺣﺎل رﺷﺪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، از این رو سالمندان نیازمند ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی منظمی، در جهت ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﻴﺎزﻫﺎی آﻧﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻔﺎوتهای ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ هستند. پرستار سالمند در منزل به این افراد کمک میکند تا علاوه بر درمان بیماری فشار خون، کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۰۸:۵۸ توسط:دکتر مینا نونهالی موضوع: نظرات (0)